Ensikertalainen SUP-laudalla

×

Joogaa –  ja vielä SUP-laudalla?

Kun ensimmäistä kertaa kuulin sanat SUP-lauta ja jooga yhdessä, heräsi mielikuva itsestäni huojumassa epätoivoisesti kiikkerällä laudalla ja räpiköimässä kylmässä rantavedessä. SE-Actionin työharjoittelijana pääsin kokeilemaan suppailua ja SUP-joogaa aurinkoisena kevätpäivänä Melontakeskuksella Siuntiossa. Kokemukseni sekä joogasta että SUP-laudasta (Stand Up Paddle) oli pyöreä nolla, joten odotin kokeilua pelonsekaisin tuntein, mutta kuitenkin innokkaasti. Toivoin, että edes melontakokemuksestani voisi olla jotain hyötyä tässä lajissa.

Alkutuntumaa polvillaan suppaillen

Melontakeskuksella nostimme SUP-laudat konteista rantaan ja SE-Actionin Susse neuvoi minulle, kuinka laiturilta mennään laudan päälle ja antoi vinkkejä tasapainon löytämiseen ja melontatekniikkaan. Tärkeää oli pitää painopiste laudan keskellä. Pian jo huomasin suppailun olevan melko erilainen laji kuin kajakki- tai kanoottimelonta. Melontakokemuksestani oli kuitenkin hyötyä ehkä siinä, että tulin melko pian sinuiksi hieman kiikkerän alustan kanssa enkä jännittänyt ympärilläni olevaa elementtiä – vettä.

Lähdin liikkeelle polvillaan meloen. Tässä asennossa tasapaino oli helppo säilyttää ja laudan kanssa liikkuminen sujui hyvin. Haasteita toi mereltä puhaltava tuuli, joka liikutti menopeliäni välillä melko vauhdikkaasti. Hyvin pian löysin kuitenkin sopivan rytmin ja tekniikan, jolla pääsi etenemään pienessä tuulessakin. Kun olin saanut tuntumaa sekä lautaan että sillä liikkumiseen, tuli aika kokeilla seisten melomista. Pystyyn nouseminen jännitti, mutta rauhallisin liikkein tasapaino säilyi enkä ennakko-oletuksistani poiketen syöksynyt veteen. Seisten melominen sujui hyvin ja tunsin kuinka koko vartaloni teki juuri sopivalla tavalla töitä pystyssä pysyäkseni ja eteenpäin liikkuessani. Pian pystyin jo hieman nostamaan katsettani laudasta ja nauttimaan ympäröivästä luonnosta.

Ensimmäiset joogaliikkeet

Kun itse suppailu sekä polvillaan että seisten alkoi sujua, päätin uskaltautua kokeilemaan muutamia joogaliikkeitä laudan päällä. Mallia näytti SE-Actionin SUP-joogaohjaaja Nina, joka kannusti kokeilemaan liikkeitä omien tuntemusteni mukaan. Tässä vaiheessa lauta rupesi tuntumaan jo yllättävänkin vakaalta ja liikkuminen sen päällä luontevalta. Tasapaino säilyi hyvin, kun keskittyi rauhallisiin liikkeisiin ja muisti pitää painopisteen laudan keskellä. En olisi aikaisemmin uskonut, että ensimmäinen kerta SUP-laudalla voisi sujua näin mutkattomasti.

SUP-jooga tuntui todella myös kehossa. Liikkuva alusta aktivoi monipuolisesti kehon eri lihaksia ja jälkikäteen tunsi todella liikkuneensa. Mikään joogaguru tai superliikkuja ei kuitenkaan tarvitse olla. Joogaohjaaja Nina kertoi, että tunnit räätälöidään aina osallistujien tason mukaan ja mukaan voi tulla kuka tahansa uimataitoinen aikuinen ikään, sukupuoleen tai taitotasoon katsomatta. Itse olen elävä esimerkki siitä, että ensikertalainenkin voi selvitä SUP-joogasta hyvillä mielin ilman yhtäkään plutausta.

Olen aina nauttinut luonnossa liikkumisesta. Suppailu ja SUP-jooga oliva minulle uusi tapa olla, liikkua ja nautti luonnosta. Vesi ja ympäröivä maisema toivat rauhoittavat elementin itselle aikaisemmin vieraaseen tapaan liikkua. SUP-laudalla tunsi olevansa lähellä luontoa. Laudalla pystyi liikkumaan äänettömästi ja huomaamattomasti, mutta toisaalta lautaan sai myös vauhtia niin halutessaan. Tästä SUP-kokeilusta jäi niin hyvä olo, että lajin pariin on lähes pakko palata. Kesäsuunnitelmiin onkin jo lisätty SUP-joogatunti sekä suppailuretki Siuntiossa!

 

http://www.seaction.com/fi/melonta/kurssit
Kirjoittaja:
Ulla Kakko
Puhelin:
+358 9 2564040
Sähköposti: